ترندهای طراحی آشپزخانه در سال 2020 – بخش اول

ترندهای طراحی آشپزخانه سال 2020

نقش آشپزخانه تا همین چند دهه پیش به محلی برای پخت‌وپز و شستن ظروف محدود می‌شد و در طراحی‌های معماری نیز معمولا مانند سایر اتاق‌ها در جایی قرار می‌گرفت که دسترسی زیادی به آن وجود نداشت و تأثیر زیادی بر روی ظاهر منزل نداشت. امروزه اما شرایط برای آشپزخانه تغییر کرده است، آشپزخانه به کانون اصلی خانه‌ها و خانواده‌ها بدل شده است. جایی که همه‌ی اعضای خانواده زمان زیادی را در آن کنار هم می‌گذرانند و آشپزخانه‌ها دیگر محل اصلی جلوه زیبایی ظاهری خانه‌ها هستند.

پیشرفت‌ تکنولوژی و تغییرات فرهنگی نیز بر تغییر نقش و جایگاه آشپزخانه تأثیرگذار بوده‌اند. طراحی‌های مدرن، ساده و به دور از شلوغی، استفاده بهینه از نورهای طبیعی و فضای آشپزخانه به عنوان ویژگی‌های اصلی آشپزخانه‌های امروزی محسوب می‌شوند. در سری نوشته‌های ترندهای طراحی آشپزخانه در سال 2020 به معرفی 12 ترند برتر مرتبط با طراحی آشپزخانه می‌پردازیم.

آشپزخانه‌های هوشمند

باید بپذیریم که تکنولوژی به همه بخش‌های آشپزخانه ورود کرده است. این تأثیر تنها به برخی از گجت‌ها و ابزارهای مرتبط با آشپزخانه محدود نمی‌شود. امروزه دیگر تکنولوژی قادر است آشپزخانه‌ای کاملا هوشمند را  در اختیار شما بگذارد که بتوانید همه چیز را، از شیر آب و یخچال گرفته تا نور آشپزخانه، کنترل کنید.

برای داشتن یک آشپزخانه هوشمند لازم است که از ابتدا طراحی آشپزخانه براساس هوشمند بودن آن صورت گیرد. برای آشپزخانه‌های قدیمی‌تر حسگرها و گجت‌های هوشمند و دیگر ابزار الکترونیکی که به هوشمندسازی آشپزخانه کمک می‌کنند در فرایند نوسازی آشپزخانه اجرا می‌شوند تا کاربری راحت‌تری را برای آن به ارمغان آورد.

حسگرهایی که بر روی شیر آب نصب می‌شوند هم از هدررفت آب جلوگیری می‌کنند و هم کاربری راحتی را برای استفاده کنندگان فراهم می‌کنند. یخچال‌هایی هوشمندی که وقتی سبزیجات موجود در یخچالتان رو به اتمام است به شما هشدار می‌دهند یا قهوه‌سازهایی که قابل برنامه‌ریزی هستند تا هنگامی که بیدار می‌شوید قهوه‌تان آماده نوشیدن باشد. ابزارهایی نیز وجود دارند که وضعیت تخم‌مرغ‌های شما را مدام چک می‌کند و به شما اعلام می‌کند که کدام یک از آنها در حال خراب شدن است. سیستم‌های روشنایی که با موبایل و تبلت شما هماهنگ می‌شوند تا بتوانید از راه دور نور آشپزخانه را تنظیم کنید. این موارد مثال‌هایی از قابلیت‌های یک آشپزخانه هوشمند هستند.

آشپزخانه هوشمند

رنگ‌های تیره‌تر برای کابینت‌ها

اگرچه رنگ سفید برای کابینت‌ها به عنوان یک رنگ کلاسیک پذیرفته شده است و تقریبا برای همه نوع کابینتی استفاده می‌شود، اما شاهد آن هستیم که مقبولیت رنگ سفید به آرامی در حال کاهش است. انتظار می‌رود که این کاهش محبوبیت برای رنگ‌های سال 2020 بیشتر هم شود. دیگر شاهد آن خواهیم بود که در آشپزخانه‌های تمام سفید جزیره‌هایی با رنگ‌های مختلف یا حداقل رنگ چوب مورد استفاده و یا پوشش‌هایی با رنگ‎هایی غیر از رنگ سفید مورد استفاده قرار گیرد. در کنار سایه‌های آبی و سبز  که رنگ‌هایی طبیعی‌تر هستند استفاده از تنالیته‌های رنگی طلایی، مشکی و حتی ارغوانی به زیبایی آشپزخانه کمک بسیاری می‌کنند.

کابینت‌های تیره

طراحی، مصالح و بافت‌های ساده

در حالیکه سبک‌هایی مانند سبک خانه‌های روستایی و معماری قرون وسطایی (mid century) همچنان در بین خانه‌داران محبوبیت خود را دارند، خانه‌داران سعی دارند که به طراحی‌های ساده و مصالحی با این سبک و سیاق روی آورند. فضای خلوت و به دور از استرس همان چیزی است که زندگی شلوغ و پر اضطراب امروزی به آن نیاز دارد.
عدم استفاده از کابینت‌های دیواری در چند سال اخیر به این دلیل رواج پیدا کرده است که فضای بصری زیادی را به آشپزخانه می‌دهد و کمک می‌کند که آشپزخانه بزرگتر و روشن‌تر به نظر بیاید. در چنین شرایطی که به فضای ذخیره‌سازی نیاز است و تمایلی برای استفاده از کابینت دیواری ندارید، قفسه‌های شیشه‌ای جایگزین مناسبی هستند.
نباید سادگی در طراحی را با ایجاد فضای کسل کننده اشتباه گرفت. به همین منظور مصالحی که ظاهری بافت‌گونه دارند را فراموش نکنید. استفاده از طرح‌های چوبی برای افزودن ظاهری طبیعی به آشپزخانه و یا مصالح فلزی که ظاهری صنعتی دارند امری متداول است. در این بین پوشش‌های کف آشپزخانه به شکل سنگ‌های طبیعی، کاشی‌های بین کابینتی تراشیده شده و مصنوعی و سایر پوشش‌هایی که بافت‌های متنوعی را تشکیل می‌دهند تنوع و انتخاب زیادی را پیش روی شما قرار می‌دهند.

طراحی ساده آشپزخانه

سنگ کوارتز همیشه محبوب

برای آشپزخانه‌‌هایی که صفحه‌کابینت‌های بزرگی دارند، سنگ کوارتز همچنان انتخاب مناسبی است. این سنگ یک مصالح سخت است که ظاهر خود را به راحتی از دست نمی‌دهد، نظافت و نگهداری راحت و خاصیت آنتی میکروبیال آن از دیگر مزایای این سنگ است. برخلاف سنگ کوارتز، سنگ گرانیت نیاز به مراقبت و نظافت بیشتری دارد. وقتی که سنگ کوارتز تازه به بازار عرضه شده بود، عدم وجود تنوع در رنگ و طرح یکی از نقاط ضعف آن به شمار می‌رفت اما با گذر زمان و بهره‌گیری از تکنولوژی، تولید کنندگان گستره وسیعی از رنگ‌ها و طرح‌ها را به سنگ کوارتز افزودند. در بین  این طرح‌ها و رنگ‌ها، طرح‌هایی که شکل سنگ‌های طبیعی را تداعی می‌کنند هم وجود دارد که بسیار در میان مردم محبوب است.
از طرفی خیلی دیگر از مردم به رنگ‌های خنثی‌تر علاقه دارند. رنگ‌هایی همانند: خاکستری، خاکستری مایل به قهوه‌ای، کرم و سفید.  در اینجا لازم است اشاره کنیم که اخیرا سینک‌های مرکب نیز بسیار طرفدار پیدا کرده‌اند. جنس این سینک‌ها از همان مصالح صفحه‌کابینت است که این موضوع باعث می‌شود تا سینک آشپزخانه ظاهری یکپارچه‌ داشته باشد و نظافت و نگهداری آن راحت‌تر باشد.

صفحه کابینت

راهی به بیرون

با نصب یک درب شیشه‌ای در آشپزخانه می‌توانید به راحتی آن را به فضای باز بیرونی مانند پاسیو متصل کنید.

پنجره شیشه‌ای بزرگ آشپزخانه

کمی رنگ در کنار رنگ سفید

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، رنگ سفید همیشه جذابیت خود را برای آشپزخانه داشته و دارد اما ظاهرا مردم بیش از پیش علاقه دارند تا کابینت‌های رنگی را در آشپزخانه خود داشته باشند. از رنگ‌های مورد علاقه در آشپزخانه می‌تواند در محل‌هایی همچون جزیره‌ها، بوفه‌ها یا حتی یکی از دیوارهای آشپزخانه به عنوان رنگی که مکمل زیبایی فضای آشپزخانه باشد می‌توان استفاده کرد. رنگ‌های تکمیل کننده رنگ سفید در سال 2020 عمدتا از رنگ‌هایی که در طبیعت دیده می‌شوند هستند، به عنوان مثال: آبی دریایی، سبز تیره.

رنگی کردن آشپزخانه سفید

2 thoughts on “ترندهای طراحی آشپزخانه در سال 2020 – بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button