ده نکته‌‌ که لازم است در مورد رنگ آشپزخانه بدانید

ده نکته‌‌ که لازم است در مورد رنگ آشپزخانه بدانید

در بین مکان‌های مختلف خانه اتاق خواب‌ها محل‌هایی هستند که افراد خانواده بیشترین زمان را در آن سپری می‌کنند اما درصد زیادی از این زمان مربوط به زمانی است که افراد در خواب هستند و زمان زیادی از فضا و زیبایی آن استفاده نمی‌شود. در مقایسه با اتاق خواب‌ها، آشپزخانه محلی است که علاوه بر استفاده مداوم از آن در طول روز، محلی برای پخت پز غذای اعضای خانواده است که اهمیت آن را برای انتخاب رنگ‌های جذاب دوچندان می‌کند. در ادامه به 10 مورد از کارهایی که از تبدیل آشپزخانه به فضایی نامطلوب و کسل کننده جلوگیری می‌کنند پرداخته می‌شود.

انتخاب رنگ‌های آشپزخانه تعمیمی از شخصیت شماست

تفاوتی ندارد که یک آشپز حرفه‌ای هستید یا آشپزی تازه‌کار و علاقه‌مند که به دنبال تقویت مهارتش است، بدون شک فضای آشپزخانه برایتان محلی الهام بخش و تأثیرگذار است. آشپزخانه‌ها نه تنها محلی برای آماده کردن غذا هستند بلکه در خیلی از خانه‌ها محلی برای گفتگوهای خانوادگی، پذیرایی مهمانان در تعطیلات و … هستند. چه رنگی شما را سرزنده می‌کند و هیجانتان را برمی‌انگیزد؟ آیا عاشق رنگ‌های روشنی از نارنجی، قرمز و پرتغالی هستید؟ آیا آشپزخانه‌ای با سبک معماری چوبی سنتی را به آشپزخانه‌ای مدرن ترجیح می‌دهید؟ خیلی سخت نگیرید و اجازه بدهید که شخصیت شما تصمیم گیرنده باشد.

انتخاب رنگ‌های آشپزخانه تعمیمی از شخصیت شماست

رنگ آشپزخانه شما لزوماً همیشگی نیست

اگر از آن دسته از افرادی هستید که گمان می‌کنند مجبورند سال‌ها با رنگی که برای آشپزخانه انتخاب کرده‌اند زندگی کنند و به خاطر این موضوع نگران هستید؛ باید بگوییم که نگرانی شما بی‌مورد است.  این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه انتخاب‌هایی برای تغییر رنگ مانند کف آشپزخانه، صفحه کابینت و کابینت‌ها وجود دارند. بنابراین انتخاب‌های خود را برای آنچه که هم‌اکنون دوست دارید و شما را خوشحال می‌کند انجام دهید و نگران آینده نباشید.

لازم نیست که آشپزخانه را با فضاهای دیگر منزل هماهنگ کنید

بسته به نقشه‌ی ساختمان، هیچ اجباری وجود ندارد که حتماً رنگ‌های آشپزخانه منطبق با ساختار کلی رنگ منزل باشند؛  با این حال بهتر است که یک پیوستگی از نظر رنگ ظاهری در کل منزل برقرار باشد. مثلا برای یک خانه در مناطق کویری کشور که رنگ‌هایی الهام گرفته از صحرا دارد بهتر است که این زمینه رنگی در آشپزخانه‌اش نیز ادامه داشته باشد.  تفاوت رنگ آشپزخانه با سایر رنگ‌های استفاده شده در منزل در حدی نباشد که اختلاف آن هنگام ورود و خروج از آشپزخانه محسوس و تأثیرگذار باشد.

آشپزخانه با رنگ متفاوت از سایر منزل

کابینت‌های چند رنگی

دوره‌ی آشپزخانه‌هایی که در آن کابینت‌ها دارای رنگ، شکل و درب‌های یکسان بودند به سر رسیده است. در طراحی مدرن آشپزخانه‌ها از 1 تا 3 رنگ مختلف برای کابینت‌ها استفاده می‌شود. برای مثال یک راه مؤثر برای استفاده از رنگ‌های مختلف داشتن جزیره‌ای با رنگ متفاوت از کابینت‌هاست. راه‌های دیگری برای انتخاب رنگ‌های مختلف به گونه‌ای که هماهنگی بین رنگ‌ها در آشپزخانه‌ برقرا باشد نیز وجود دارد؛ که به ذوق طراحانی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

رنگ‌های مناسب هر آشپزخانه با نورپردازی درست تشدید می‌شوند

فرض کنید که شما رنگ آبی کبالتی را برای کابینت‌‌های خود انتخاب کرده‌اید و از این اتفاق هیجان‌انگیز خوشحالید اما اگر بخواهید دقیق به موضوع نگاه کنید در صورتی که نورپردازی اصولی و مناسبی پیاده نشود آشپزخانه به یک دخمه تاریک تبدیل خواهد شد. پیدا کردن منابع مختلف روشنایی نکته‌ای بسیار مهم است. این موضوع نه تنها به لحاظ جلوه بخشیدن به رنگ‌ها، بلکه به خاطر مزایای دیگر از قبیل نور کافی هنگام آشپزی و …. اهمیت دارد. برای نورپردازی انتخاب‌هایی مثل چراغ‌های توکاری شده، چراغ‌های آویز و چراغ‌های زیر کابینت برای روشنایی صفحه کابینت پیش روی شماست.

نورپردازی مناسب برای جلوه بهتر رنگ‌ها

رنگ‌های خنثی را دست کم نگیرید

این موضوع که استفاده از رنگ‌های خنثی مانند برنزی، قهوه‌ای، خاکستری و سایه‌های مختلف رنگ سفید در آشپزخانه باعث می‌شوند که آشپزخانه بی‌روح و کسل‌کننده به نظر بیاید باور غلطی است؛ برعکس، در صورتی که این رنگ‌ها با کف‌سازی چوبی، روکش‌های دیواری متالیک و نورپردازی جذاب ترکیب شوند چیزی خلاف این باور را رقم خواهند زد. به طور مشابه در مورد آشپزخانه‌های تمام سفید که با سطوحی که درست انتخاب و اجرا شده‌اند این موضوع صدق می‌کند.

رنگ خنثی در آشپزخانه

رنگ‌های چوبی طبیعی را فراموش نکنید

 رنگ‌های معمولی موجود در فروشگاه‌ها تنها انتخاب پیش روی شما نیستند. رنگ‌های چوب طبیعی زیبایی خاص خود را دارند و محیطی به یاد ماندنی را به ارمغان خواهند آورد. کف‌های طرح چوب و صفحه‌های کابینت چوبی به دلیل تنوع موجود در بافت‌های مختلفی که دارند انتخاب‌های زیادی را پیش‌روی شما می‌گذارند و حس و حال طبیعت را  به منزل شما می‌آورند.

آشپزخانه رنگ چوبی

دوری از یکنواختی

انتخاب رنگ مورد علاقه‌تان به این معنا نیست که شما بخواهید تمام قسمت‌های آشپزخانه، از کف گرفته تا سقف آشپزخانه را با آن رنگ آمیزی کنید. ایجاد تنوع در غلظت رنگ‌ها می‌تواند به شکل تغییر در رنگ‌های روکش، کاشی، دیواره‌های اجاق و حتی کف آشپزخانه باشد و از یکنواختی جلوگیری کند. استفاده از کاشی‌های براق با رنگ‌های سبز، آبی، قرمز و زرد با بازتاب نور متنوع یا استفاده از کاشی‌های متالیک راه حل مناسب دیگری برای این موضوع است.

رنگ‌های غیریکنواخت

استفاده از رنگ‌های پرشور در آشپزخانه‌های دلگیر

داشتن رنگ‌هایی غیر از رنگ‌های اصلی به کار رفته در آشپزخانه راه‌حلی مناسب برای رفع فضای دلگیر آشپزخانه است. عسلی‌ها، کاشی‌ها، پرده‌ها و وسایل روی پیشخوان، همگی قابلیت این را دارند که با رنگ‌های خود موجب تنوع و شور در آشپزخانه شوند.

کمی خارج از چارچوب فکر کنید

همه‌ی ما تحت تأثیر قواعد و نگرش طراحان داخلی و مجله‌های معماری دست به انتخاب می‌زنیم. قطعاً استفاده از چنین دیدگاه‌هایی بسیار مهم است اما گاهی اوقات بد نیست که خارج از این محدوده‌ها و چارچوب به موضوع نگاه کرد. اگر کودکان شما دوست دارند که بر روی دیوار نقاشی کنند چرا این امکان را به آنها ندهید که مثلا با چسباندن کاغذ یا مقوا بتواند با ماژیک‌های رنگارنگ و … روی در یخچال یا مکان‌های مشابه این کار را انجام دهند. انتخاب رنگ آشپزخانه کاملاً به خود شما بستگی دارد تا شور و خلاقیت را به مهم‌ترین بخش منزلتان ببخشید.

2 thoughts on “ده نکته‌‌ که لازم است در مورد رنگ آشپزخانه بدانید

    • admin میگوید:

      سلام
      بله، تیم طراحی دکور آماده ارائه خدمات در زمینه طراحی سه بعدی است. برای ثبت سفارش می‌توانید به صفحه طراحی سه بعدی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button