مهمترین توصیه‌ها در مورد انتخاب پوشش سطوح آشپزخانه

پوشش سطوح آشپزخانه

پوشش‌های مختلف با کارکردهای متفاوتی در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند که علاوه بر کارکرد منحصر به فرد خود تأثیر به‌سزایی بر روی زیبایی آشپزخانه دارند. هر یک از پو‌شش‌ها به دلیل کارکرد متفاوت خود معیارهای خاص خود را برای انتخاب شدن دارند. به طور  مثال پوشش صیقلی که برای دیوار انتخاب می‌شود با پوشش کف متفاوت است. پوشش مورد استفاده در کف نباید به میزانی صیقلی باشد که هنگام قدم زدن موجب لغزش شوند. در ادامه قصد داریم به نکاتی پیرامون کارکرد و نوع پوشش‌های مورد استفاده در آشپزخانه و معیارهای انتخاب این پوشش‌ها با شما به اشتراک بگذاریم.

تفاوت قائل شدن بین پوشش‌ها

ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنیم که منظور ما از واژه‌ی “پوشش” اشاره به مصالحی است که به صورت ردیفی فرش می‌شوند و سطحی را می‌پوشانند. پوشش‌هایی که در آشپزخانه استفاده می‌شوند شامل: سنگ، پارکت، لمینت، پی وی سی،  سرامیک و کاشی می‌باشند. مصالحی مانند سنگ، پارکت، لمینت، کفپوش پی وی سی و سرامیک معمولاً در کف استفاده می‌شوند و انواع سنگ‌ها، کاشی و دیوارپوش‌های پی وی سی دیوار ها و بین کابینتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محل استفاده پوشش نوع مصالح را مشخص می‌کند

قبل از انتخاب نوع مصالح لازم است در مورد سطحی که قرار است پوشش داده شود تصمیم بگیرید. کف آشپزخانه، پشت اجاق گاز، دیوار و … جاهایی هستند که مصالح مختلف پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین بسته به نوع محل وکارکرد آن پوشش، مصالح مناسب آن انتخاب می‌شوند.

پوشش‌های مختلف مورد استفاده در آشپزخانه

برآورد هزینه قبل از انجام هر کاری

برخی از پوشش‌ها همانند دیوارپوش پی وی سی و کاشی ها ارزان قیمت هستند در حالی که پوشش‌هایی مانند سنگ‌ها و سرامیک‌های با طراحی سفارشی و خاص قیمت زیادی دارند؛ بنابراین لازم است که قبل از تصمیم‌گیری برای نوع طراحی و اجرای دلخواه خود این فاکتور را مدنظر قرار دهید. در این مورد می‌توانید با فروشگاه‌های سنگ‌فروشی و… برای براورد هزینه‌های خود مشورت کنید.

متناسب با سبک زندگی خود دست به انتخاب بزنید

هرچند که پوشش‌های آشپزخانه مصالحی ارتجاعی هستند اما همچنان به نگهداری درست نیازمندند و دوام هر یک از پوشش‌ها با دیگری متفاوت است. به دلیل دوام بالا، سنگ برای صفحه‌ی کابینت و پیشخوان مناسب است و علاوه براینکه نظافت و نگهداری راحتی دارد دوام خوبی در برابر گرمای قابلمه و قیمت نسبتا مناسبی دارد. یکی از ایرادات سنگ ها که برای برخی از انواع آن رخ می‌دهد ترک خوردگی است؛ در نتیجه لازم است که با توجه به سبک زندگی خانواده و نحوه استفاده از مصالح، پوشش‌های آشپزخانه خود را انتخاب کنید.

پوشش‌های مختلف مورد استفاده در آشپزخانه

پوشش‌های کف با دوام

پوشش کف می‌بایست دوام کافی را در برابر رفت آمدهای متعد، حیوانات خانگی، ریختن غذا بر روی کف آشپزخانه و مواد شوینده داشته باشند. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که پوشش انتخابی شما به معنای واقعی پوشش کف باشد. اگر پوشش‌های دیواری را برای کف انتخاب کنید، به دلیل اصطکاک پایین احتمال لغزش را هنگام راه رفتن بالا می‌برند. مصالحی که مختص کف هستند به دلیل ساختار و گاهاً وجود الگوهای برجسته مختلف ایمنی بیشتر را از جهت لغزیدن به همراه دارند

پوشش کف آشپزخانه

برای پوشش بین کابینتی محدودیتی وجود ندارد

از آنجا که لازم نیست پوششی که برای دیوار و بین کابینت‌ها استفاده می‌شود همانند پوشش کف دوام زیادی داشته باشد این موضوع گزینه‌های زیادی را برای انتخاب پوشش برای این محل‌ها پیش روی شما می‌گذارد  پوشش‌های صیقلی و رنگی گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. این پوشش‌ها باید دوام مناسبی در برابر پاشیده شدن روغن داغ هنگام آشپزی و نظافت روزانه داشته باشند. برای پوشش بین کابینت‌‌ها می‌توان از مصالحی مانند کاشی، شیشه، استیل یا سنگ استفاده کرد که جلوه‌ای زیبا به آشپزخانه می‌دهند.

پوشش بین کابینتی

انتخاب سایز و ابعاد پوشش

عموم مردم تمایل زیادی به استفاده از پوشش‌های با ابعاد بزرگ دارند که دلیل مشخصی دارد. پوشش‌های بزرگتر پس از اجرا، درزهای کمتری را نشان می‌دهند و ظاهر یکپارچه‌تری دارند. نکته قابل توجه هنگام استفاده از پوشش‌های بزرگ نحوه‌ی اجرای آن است که با توجه به سنگینی این پوشش‌ها و ابعاد بزرگشان باعث می‌شود تا اجرای این نوع از پوشش‌ها پیچید‌ه‌تر باشد.

کف آشپزخانه، صفحه کابینت و دیوارها مکان‌هایی هستند که برای آن‌ها تنوع زیادی از سبک‌ها و مصالح مختلف با توجه به بودجه و سلیقه شما وجود دارد. امیدواریم توصیه‌های گروه دکور به شما برای انتخاب هرچه بهتر پوشش‌های مختلف و داشتن آشپزخانه زیبا مفید بوده باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان در این خصوص می‌توانید با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button