نکاتی برای کارایی بیشتر آشپزخانه‌های کوچک

نکاتی برای کارایی بیشتر آشپزخانه‌های کوچک

آشپزخانه‌های بزرگتر لزوماً آشپزخانه‌های بهتری نیستند. آنچه که به کارایی یک آشپزخانه معنا می‌دهد طراحی درست و کارآمد آن است. در مورد آشپزخانه‌های کوچک طراحی دکور آشپزخانه به گونه‌ای که فضایی که در اختیار دارید را منظم، زیبا و کارا بسازد بسیار مهم است. به قول یکی از معماران بزرگ، لوریس پاریش: اگر شما بتوانید به آشپزخانه خود نظم دهید آنگاه به زندگی خود نظم بخشیده‌اید.

در این مقاله می‌خواهیم به برخی از ایده‌هایی که به طراحی مناسب آشپزخانه‌های کوچک کمک می‌کنند بپردازیم. در هم ریخته و نامنظم بودن آشپزخانه، کمبود فضای پیشخوان و نور کم مهمترین مسائلی هستند که در آشپزخانه‌های کوچک به آن برمی‌خوریم.

نظم‌دهی به آشپزخانه

به هم‌ریختگی آشپزخانه معمولا به دلیل نبود فضای کافی در آشپزخانه است. هر چند داشتن فضای بیشتر همواره راه حل اصلی رفع این مشکل نیست و با ساده گرفتن بعضی از موارد و نظم بخشیدن به آشپزخانه می‌توان از این به هم ریختگی جلوگیری کرد. احتمالا با گشت و گذاری در کشوها و کابینت‌های آشپزخانه به خیلی از چیزهایی را می‌یابید که دیگر نیازی به آنها ندارید. بعد از کابینت‌ها نوبت به مرتب کردن پیشخوان می‌رسد، برداشتن اشیایی که فضای پیشخوان را اشغال کرده‌اند و کارایی چندانی ندارند.

منظم کردن پیشخوان

کمبود فضای پیشخوان

ممکن است کارهایی را برای برطرف کردن این موضوع انجام داده باشید اما همچنان فضای پیشخوان کافی در آشپزخانه برای انجام کارهای آشپزی و آماده کردن غذا وجود نداشته باشد. این مشکلی رایج برای آشپزخانه‌های کوچک است می‌توان با ایده‌هایی جدید تا حد زیادی آن را برطرف ساخت. مثل اضافه کردن یک تخته گوشت بر روی سینک آشپزخانه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

پیشخوان کوچک

نور کم

واضح است که فضاهای تاریک کوچک‌تر به نظر می‌رسند و بنابراین لازم است که اقداماتی را برای روشن‌تر ساختن آشپزخانه در پیش گرفت. استفاده از چراغ‌های زیرکابینتی برای روشن کردن فضای کار آشپزخانه و زیبایی کابینت‌ها یکی از کارهایی است که کمک می‌کند آشپزخانه شما بزرگتر به نظر بیاید.

  • چراغ‌های LED برای زیر کابینت و قفسه‌ها برای روشن‌تر کردن فضای پیشخوان آشپزخانه
  • استفاده از چراغ‌های آویزی که بتواند فضای زیادی را روشن کند
  • جایگزین کردن منابع نوری که قدیمی شده‌اند
  • گذاشتن آینه در آشپزخانه به صورت نصب آینه بر روی یکی از دیوارها یا استفاده از بین کابینتی‌هایی که خاصیت بازتاب نور زیاد داشته باشند.
روشن کردن آشپزخانه کوچک

ایده‌هایی برای آشپزخانه‌های کوچک که به سادگی قابل اجرا هستند

آویز ماهی‌تابه
جانمایی ابزار آشپزی روی دیوار
مبلمان چند منظوره
پیشخوان اضافی
اضافه کردن قفسه

آویز ماهی‌تابه

ممکن است اکثر آشپزخانه‌های کوچک فضای کافی را برای آویزهای بزرگ و مستطیلی را نداشته باشند اما به این وجود گزینه‌هایی برای فضاهای کوچکتر وجود دارد. برخی از آویزها مانند آویزی که در عکس دیده می‌شود قابلیت چسبیدن به دیوار را دارند و موجب می‌شوند تا فضای زیادی از آشپزخانه اشغال نشود.

آویز ماهی‌تابه دیواری

جانمایی ابزار آشپزی روی دیوار

با الهام از آشپزخانه‌های رستوران‌های شلوغ و پرکار که از برخی ابزارهای صنعتی برای آویز روی دیوار و ذخیره کردن وسایل استفاده می‌کنند می‌توان به ایده‌هایی برای جانمایی و چیدمان وسایل آشپزخانه روی دیوار رسید

  • آویز: یک میله ساده با چند چنگک که قابلیت آویزان کردن برخی از وسایل آشپزخانه را داشته باشد، همچنین سبدهایی نیز وجود دارند که بر روی آویزها قرار می‌گیرند و می‌توان وسایل ریز را درون آن‌ها قرار داد.
  • تخته سوراخ دار: ابزاری مناسب برای آویزان کردن وسایل آشپزخانه که می‌توانید آن‌ها را به ترتیب اندازه یا رنگ بر روی تخته جانمایی کنید

  • آهن‌ربای دیواری برای گذاشتن چاقو و جا ادویه فلزی

مبلمان چندمنظوره

در آشپزخانه‌های کوچک بسیار مهم است که از وسایل به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده شود. برای استفاده چندمنظوره از وسایل و فضا به طور مثال می‌توان از میزهای متصل لولایی که به دیوار متصل می‌شوند و چهارپایه‌های بدون پشتی که تاشو هستند استفاده کرد.

مبلمان چندمنظوره آشپزخانه

فضای بیشتر برای پیشخوان

اضافه کردن فضای کار به آشپزخانه و نظم دادن به آن نه تنها به آشپزخانه ظاهری مدرن می‌دهد بلکه باعث بیشتر شدن فضای آماده‌سازی و آشپزی در پیشخوان می‌شود. اولین قدم برای نظم دادن به پیشخوان آشپزخانه کنارگذاشتن تمام وسایل کوچک روی پیشخوان است. کارهای دیگری هم برای بیشتر کردن فضای پیشخوان می‌توان انجام داد، مانند:

  • کاور اجاق گاز. پوشاندن اجاق گاز با یک کاور در هنگامی که گاز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد باعث می‌شود که فضای بیشتری از پیشخوان در اختیار شما قرار بگیرد.
  • یک میز سیار چرخ دار که به راحتی قابلیت جابه‌جایی داشته باشد را می‌توان هر زمان که لازم شد در کنار پیشخوان قرار داد از فضای آن برای انجام کارهای آشپزخانه استفاده کرد.
پیشخوان اضافی در آشپزخانه کوچک

اضافه کردن قفسه

محل‌هایی را برای اضافه کردن فضای ذخیره‌سازی و داشتن قفسه بیشتر پیدا کنید. مثلا یک ردیف قفسه که به جزیزه آشپزخانه اضافه کرد و کتاب‌های آشپزی را روی آن قرار داد. از این گونه فضاها در جاهای دیگر هر آشپزخانه‌ای وجود دارد که می‌توان به خوبی از آنها بهره برد.

قفسه‌های بیشتر در آشپزخانه کوچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button