نکات و تکنیک های نقاشی داخلی ساختمان

نقاشی ساختمان

اگر در حال خواندن این مقاله هستید احتمالاً قصد دارید قسمتی از دفتر کار یا محل زندگی خودتون رو نقاشی کنید. چه شما قبلاً کار نقاشی را انجام داده باشید چه نه، خواندن این مقاله بهتون کمک میکنه که این کار رو راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

نقاشی ساختمان

برای جلوگیری از به وجود آمدن “لبه‌های برجسته” در زمان نقاشی، غلتک آغشته به رنگ را در تمام ارتفاع دیوار بچرخانید و یک “لبه خیس رنگ” نگه‌دارید.

“لبه‌های برجسته” ( نوارهای ناهموار در مسیر حرکت غلتک رنگ) به دلیل قرارگیری لایه‌های رنگ روی‌هم ایجاد می‌شوند. باید توجه داشت که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که غلتک رنگ را روی یک‌لایه رنگ خشک‌شده می‌چرخانید (در شرایط هوایی گرم و خشک، رنگ پلاستیک یا لاتکس در کمتر از یک دقیقه خشک می‌شود.). نکته اصلی برای جلوگیری از به وجود آمدن “لبه برجسته” در هنگام نقاشی داخلی ساختمان حفظ “لبه خیس رنگ” هست، بنابراین قبل از اینکه اجازه دهید رنگ خشک شود لایه جدید را توسط غلتک آغشته به رنگ روی دیوار و قسمت انتهایی لایه قبلی بکشید.

نکات تکمیلی: برای بجا گذاشتن لبه‌های خیس رنگ، از یک‌گوشه‌ی دیوار کار را شروع کنید و غلطت آغشته به رنگ را در تمام ارتفاع دیوار به‌طور مرتب بالا و پایین بکشید و هر بار غلتک راکمی بالا ببرید تا تمام ارتفاع دیوار رنگ شود. هرجایی که لازم بود به عقب برگردید تا قسمت‌هایی که رنگ نگرفته، رنگ شود یا نقاطی که لایه رنگ ضخیم بجا مانده است، مرتفع گردد. اصلاً اجازه ندهید غلتک تقریباً خشک شود، هرزمانی که نیمی از رنگِ بارگیری شده مصرف شد مجدد غلتک را به رنگ آغشته کنید. آن سمت از غلتک که باز است (یک سمت از غلتک توسط فریم به دسته متصل می‌شود و یک‌طرف آن باز هست.) را در ناحیه‌ای که قبلاً رنگ‌شده قرار دهد زیرا فشار کمتری به این سمت وارد می‌شود درنتیجه در هنگام نقاشی مرز و لبه به وجود نمی‌آورد.

نقاشی ساختمان

اگر بیش از یک قوطی رنگ برای نقاشی فضای موردنظرتان احتیاج دارید حتماً تمام آن‌ها را در یک سطل بزرگ بریزید و آن‌ها را به‌خوبی مخلوط‌کنید این کار موجب می‌شود برای کل فضا یکرنگ ثابت به دست آید.

دو قوطی رنگ ساختمانی با یک برند ممکن است به میزان جزئی باهم تفاوت داشته باشند. اگر مجبور شوید در وسط دیوار یک قوطی رنگ جدید بازکنید این تفاوت می‌تواند بسیار مشهود باشد. مخلوط کردن رنگ‌ها باهم در یک سطل بزرگ، این مشکل را از بین می‌برد. بهتر است مقدار رنگ موردنیاز خود را تخمین بزنید و آن‌ها را در یک سطل 5 گالنی مخلوط‌کنید. (فرآیندی به نام “بوکس”).

زمانی که تخمین زدن میزان رنگ مصرفی دشوار است بهتر میزان رنگ بیشتر از حد انتظار را به هم مخلوط‌کنیم. همیشه می‌توان باقیمانده رنگ را در قوطی‌های آن برگرداند و در جای دیگر از آن استفاده کرد.

نقاشی ساختمان

اجازه دهید رنگ خشک شود سپس برای به دست آوردن حاشیه‌های تمیز و عالی چسب‌ها را باظرافت از محل نصبشان جدا کنید.

پس از خشک شدن رنگ نمی‌توانید نوارچسب را از محل نصبشان جدا کنید. رنگ بین دیوار و چسب به‌صورت پیوسته خشک‌شده و اگر نوارچسب را جدا کنید ممکن است تکه‌هایی از رنگ خشک‌شده از روی دیوار کنده شود؛ بنابراین قبل از جدا کردن نوارچسب محل اتصال آن را با دیوار با استفاده از تیغ کار جدا کنید.

اجازه دهید رنگ به‌طور کامل خشک شود (حداقل 24 ساعت) سپس با استفاده از یک چاقو تیز و یا یک کاتر، لایه رنگ را از محل اتصال نوارچسب و دیوار برش دهید. این کار را از محلی شروع کنید که مطمئن باشید رنگ به‌اندازه کافی خشک و سفت است تا کار برش تمیز انجام شود. اگر زمانی که رنگ هنوز خیس هست کار برش را انجام دهید یک ناحیه آشفته و کثیف ایجاد می‌شود. هرقدر از رنگ را برش زدید نوارچسب را با زاویه 45 درجه از دیوار جدا کنید.

نقاشی ساختمان

ابتدا قرنیزها رو رنگ کنید سپس سقف و دیوارها

حرفه‌ای‌ها معمولاً در نقاشی یک واحد یا نقاشی ساختمان از یک نظم خاصی پیروی می‌کنند. آن‌ها ابتدا قرنیزها را رنگ می‌کنند سپس برای تکمیل کار به سراغ سقف و دیوارها می‌روند. چراکه کاور کردن و چسب زدن قرنیزها به‌مراتب راحت‌تر و سریع‌تر از کاور کردن دیوار هست.

زمانی که در حال رنگ کردن قرنیزها هستید نیاز نیست خیلی دقت به خرج دهید. تمرکزتان برای به دست آوردن رنگی تمیز و صاف بر روی چوب قرنیز باشد. نگران نباشید که رنگ قرنیزها بر روی دیوار تجاوز کند. این‌ها بعداً توسط رنگ خود دیوار پوشانده می‌شوند. پس‌ازاینکه رنگ قرنیزها به‌طور کامل خشک شد (بعد از 24 ساعت)، آن‌ها را با استفاده از نوارچسب (از چسب مخصوص نقاشی استفاده کنید) کاور کنید، سپس سقف را نقاشی کنید و بعد از به سراغ نقاشی دیوارها بروید.

نقاشی ساختمان

محل‌هایی را که برای پوشاندن ترک‌ها و خوردگی‌های آن از بتونه استفاده کرده‌اید را حتماً با “پرایمر بپوشانید. 

 دیوارهای تازه نقاشی شده اغلب لکه‌دار به نظر می‌رسند. رنگ در همه‌جا یکنواخت است اما درخشش آن در بعضی نقاط تفاوت دارد. این حالت معمولاً در سوراخ‌ها و ترک‌هایی که با بتونه پوشانده شده است رخ می‌دهد. بتونه‌ها به دلیل برخورداری از خاصیت تخلخل زیاد رنگ را به خود جذب می‌کنند بنابراین سطحشان بعد از نقاشی کدر به نظر می‌رسد. “پرایمر” و یا روغن بتونه تمام چیزی است که برای از بین بردن این تفاوت‌های طبیعی و بافتی لازم است.

پرایمر بتونه را اشباع می‌کند تا رنگ داخل آن غرق نشود و کدر به نظر نرسد.

نقاشی ساختمان

سطوح کثیف را تمیز کنید تا رنگ بتواند پیوند محکمی ایجاد کند.

اگر روی سطوح کثیف و روغنی نقاشی کنید، این رنگ به‌راحتی پوسته می‌کند و از روی سطح جدا می‌شود؛ بنابراین قبل از رنگ کردن سطوح ، محل‌های کثیف را با جرم‌گیر یا مواد تمیزکننده سنگین که برای تمیزکاری مقدماتی تعبیه‌شده‌اند تمیز کنید.آن‌ها به‌خوبی برای تمیز کردن سطوح رنگی، لاکی و یا صیقلی کار می‌کنند و برای تمیز کردن نواحی روغنی، چرک و چسبناک مانند دیوارهای آشپزخانه، حمام، اطراف کلیدها، پریزها و میز کار ایده‌آل هستند.

این کار را با استفاده پارچه نرم و یا پدهای مخصوص نظافت انجام دهید. از پایین شروع کنید و به بالا کار خود را ادامه دهید. بعد از تمیز کردن سطح هرگونه سوراخ و ترک را پرکنید و حتماً قبل از نقاشی آن‌ها را با سمباده نرم کنید. پاک‌کننده‌ها در فروشگاه‌های رنگ و ابزار و لوازم خانکی موجود هستند. حتماً در هنگام کار از دستکش لاستیکی، ماسک و محافظ چشم استفاده کنید.

نقاشی ساختمان

برای داشتن بافت یکپارچه غلتک را روی قسمت‌هایی از دیوار که توسط قلم‌مو نقاشی شده‌اند بچرخانید.

گوشه‌ها و نواحی اطراف قرنیزها و چهارچوب‌ها که توسط قلم‌مو نقاشی شده‌اند به‌طور محسوس ازنظر بافت و تکسچر با محیط اطراف تفاوت دارند. برای رفع این مشکل و به دست آوردن بافت یکپارچه رنگ در سراسر دیوارها، پس رنگ کردن این نواحی با قلم‌مو و قبل از خشک شدن رنگ آن‌ها غلتک را روی آن قسمت‌ها بچرخانید.

برای این کار از غلتک 3 اینچ (که بافت آن دقیقه مانند غلتک‌های استفاده‌شده در مابقی نواحی باشد) استفاده کنید. تا جای ممکن غلتک را نزدیک دیوارهای مخالف و قرنیزها بچرخانید و دقت داشته باشید که رنگ به مرز آن‌ها تجاوز نکند.

نقاشی ساختمان

بجای پلاستیک از پارچه‌های کتان و یا پنبه‌ای استفاده کنید.

فارغ از اینکه شما چقدر در هنگام نقاشی ساختمان مراقب باشید، رنگ بر روی زمین پاشیده خواهد شد. پیشگری از پاشیدن قطرات رنگ بر روی زمین بسیار آسان‌تر از آن است که بعد آن‌ها را از روی کف‌پوش و یا چوب کف پاک‌کنید. برای این کار تنها کافی است پارچه را کف زمین پهن کنید.

پارچه ضخیم به‌خوبی درجای خود باقی می‌ماند بنابراین لازم نیست به آن نوارچسب بزنید و می‌توانید از آن برای پوشاندن هر سطحی استفاده کنید. پلاستیک برای راه رفتن و قرار دادن نردبان لغزنده هستند و در جای خود ثابت قرار نمی‌گیرد. لکه‌های رنگ بر روی پلاستیک بسیار دیرتر خشک می‌شوند و احتمالاً با چسبیدن به زیر کفش به بخش‌های دیگر منزل یا دفتر کارتان منتقل می‌شود. به‌هرحال حتی با پهن کردن پارچه بر روی زمین احتمال دارد قطرات رنگ درجاهایی از زمین یا سطوح دیگر ریخته شود. در این صورت فوراً آن را با یکپارچه و یا حوله، تمیز کنید.

نقاشی ساختمان

 در برخی نواحی مانند سقف و دیوارهای بسیار بلند امکان برجای گذاشتن “لبه خیس” وجود ندارد. بهترین راه برای کاهش لبه‌های برجسته” در این نواحی پخش کردن رنگ و نازک کردن لایه رنگ در حاشیه‌ها هست.

برای نقاشی یک بخش بزرگ بدون برجای گذاشتن لبه برجسته، غلتک نسبتاً خشک خود را در جهت‌های مختلف بچرخانید و رنگ از لبه‌هایی که تجمع کرده‌اند به‌طور کامل پخش‌کنید. توجه داشته باشید پس از اتمام دست‌اول رنگ در این مناطق فرصت خشک شدن به رنگ بدهید و پس‌ازآن دست دوم رنگ در جهت مخالف دست‌اول توسط غلتک بروی سقف یا دیوار موردنظر بزنید. این فرآیند لبه‌های برجسته را تا حد بسیار زیادی از بین می‌برد.

نقاشی ساختمان

بعد از دست‌اول رنگ حتماً روی قرنیزها را با سمباده نرم کنید و سپس دست دوم را رنگ را بزنید تا در پایان پوششی صاف و باکیفیت داشته باشید.

معمولاً لایه اول رنگ جدید نمی‌تواند به‌طور کامل رنگ‌های قدیمی را پوشش دهد و مجبور به تکرار مجدد نقاشی قرنیزها می‌شویم. اگر بین دست‌اول و دست دوم رنگ از سمباده استفاده نکنیم و سطح قرنیزها را نرم نکنیم، بافت روی آن‌ها غیر صاف و آشفته به نظر می‌رسد. برای داشتن پایان کار زیبا و دل‌نشین حتماً قبل از هر بار تکرار رنگ‌آمیزی در یک ناحیه از سمباده استفاده کنید و آن قسمت را نرم کنید.

قرنیزها با استفاده از سمباده اسفنجی نرم کنید. این سمباده می‌تواند با فشار دست شما به داخل انحناهای قرنیز برود در حالی سمباده کاغذی این قابلیت را ندارد. حتی با افزایش فشار دست نمی‌تواند تمام قسمت‌های قرنیز را پوشش دهد. سپس دست‌اول رنگ را بزنید و 24 ساعت زمان دهید تا کامل خشک شود. برای به دست آمدن سطحی کاملاً نرم و صاف مجدداً آن را سمباده بزنید و دست دوم رنگ را بزنید. پس از هر بار سمباده کاری قرنیزها با استفاده از باد و یک دستمال پارچه تمیز کنید تا ذرات گردوغبار از روی آن جدا شود.

2 thoughts on “نکات و تکنیک های نقاشی داخلی ساختمان

  1. نگین میگوید:

    مقاله نقاشی بسیار علمی و کاربردی بود. ممنون به خاطر سایت زیبا و پرمحتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button