بهترین ایده‌های کاربردی برای آشپزخانه‌های کوچک

ایده‌های کاربردی برای آشپزخانه‌های کوچک

استفاده مناسب از فضا در آشپزخانه‌های کوچک بیش از هرچیزی به ساختار آشپزخانه برمی‌گردد. بسته به نوع ساختار آشپزخانه از آشپزخانه‌های خطی گرفته تا U شکل همیشه می‌توان با کمی خلاقیت به کارکرد بهتر آشپزخانه وراحتی استفاده از آن کمک کرد. در ادامه به بررسی ایده‌هایی برای بهتر شدن انواع آشپزخانه‌ها می‌پردازیم.

پیش‌تر در مقاله‌ای با عنوان ساختارهای مختلف طراحی آشپزخانه به معرفی انواع شکل‌های آشپزخانه‌ها اشاره داشتیم. در این مقاله برای هر یک از انواع این ساختارها نکاتی کاربردی را جهت کارایی و زیبایی بیشتر آشپزخانه‌های کوچک و آپارتمانی بیان می‌کنیم.

آشپزخانه خطی

اضافه کردن فضای کار

در آشپزخانه‌های کوچک به دلیل نبود فضای کافی امکان افزودن یک جزیره بزرگ وجود ندارد و وجود یک میز در آشپزخانه می‌تواند نقش دوگانه‌ی آماده کردن غذا و صرف غذا را براورده کند. حتی یک کنسول کم عرض هم که بتوان برخی از وسایل را بر روی آن قرار داد هنگام آشپزی کارایی خودش را نشان می‌دهد

اضافه کردن پیشخوان به آشپزخانه کوچک

پنهان کردن از دید

از آنجایی که آشپزخانه‌های خطی معمولا در استودیو یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، با نصب درب‌های سیار یا پنل می‌توان این آشپزخانه‌ها را از دید پنهان کرد.

پنهان کردن آشپزخانه‌های کوچک

آشپزخانه راهرویی (کریدوری)

قفسه‌های روباز

معمولا آشپزخانه‌های راهرویی از نظر ظاهری حس خوبی را القا نمی‌کنند به خصوص که در خانه‌هایی که از نور کم بهره می‌برند. با حذف کابینت‌های بالایی و جایگزین کردن آن‌ها با قفسه‌های رو باز می‌توان فضایی بهتر را از این آشپزخانه‌ها ساخت.

قفسه‌های روباز

اُپن

ایجاد یک فضای باز در دیوار  آشپزخانه برای آشپزخانه‌های راهرویی خانه‌های قدیمی معمولا غیر ممکن است چرا که ممکن است تأسیساتی   بر روی دیوار نصب شده‌ باشد اما به صورت کلی با حذف بخشی از دیوار آشپزخانه می‌توانید از نور بیشتری و تهویه بهتر در آشپزخانه بهره ببرید.

آشپزخانه اپن

آشپزخانه G شکل (پنینسولا )

تبدیل پیشخوان به میز غذاخوری

آشپزخانه G شکل (پنینسولا) شکل تعمیم یافته آشپزخانه U شکل است که دارای یک پیشخوان اضافی است. از پیشخوان اضافی آشپزخانه G شکل می‌توان به عنوان محیطی برای شام‌های خانوادگی و غیررسمی یا صبحانه استفاده کرد. همچنین با اضافه کردن چراغ‌های آویز به بالای پیشخوان می‌توانید از نور کافی در زمان آماده‌سازی غذا و روشن کردن آشپزخانه بهره ببرید.

تبدیل پیشخوان به میز غذاخوری

آشپزخانه L شکل

میز دیواری

اگر ساختار آشپزخانه L شکل شما به گونه‌ای است که یک دیوار خالی در آن وجود دارد می‌توانید با نصب یک قفسه شناور یا یک میز که نقش پیشخوان اضافه یا میز غذاخوری را ایفا کند به درستی از آن استفاده کنید. در آشپزخانه‌های کوچک می‌توانید این کار را با یک میز لولایی که به دیورا متصل است انجام دهید.

میز دیوراری در آشپزخانه

 آشپزخانه U شکل (نعل اسبی)

افزودن جزیره سیار

با وجود اینکه معمولا فضای پیشخوان در آشپزخانه U شکل زیاد است اما در مواقعی که عرض پیشخوان کم باشد می‌توان با افزودن یک جزیره در مرکز آشپزخانه به میزان فضای مطلوب برای کار در آشپزخانه دست یافت. همچنین می‌توان از جزیره‌هایی که قابلیت جابه‌جایی دارند استفاده کرد تا در صورتی که به آن نیاز نیست آن‌ را از آشپزخانه خارج کرد.

جزیره سیار

روشنایی

اگرچه ممکن است ساختار U شکل آشپزخانه فضای کافی را برای ذخیره کردن وسایل و ظرف‌ها در اختیارتان بگذارد اما وجود همین کابینت‌ها ممکن است باعث شود که فضای آشپزخانه تنگ و تاریک به نظر بیاید و برای کنارگذاشتن این موضوع، استفاده از پوشش سفید رنگ و قفسه‌های  روباز باعث می‌شود که آشپزخانه بزرگتر به نظر بیاید.

روشن کردن آشپزخانه

جزیره

جزیره‌ها یکی از محبوب‌ترین اجزای آشپزخانه هستند که کاربرد آن برکسی پوشیده نیست. ظاهر زیبای آن به عنوان عضو مرکزی آشپزخانه تأثیر زیادی بر روی ظاهر و بزگتر جلوه دادن آن می‌گذارد به عنوان مثال استفاده از رنگ‌هایی که مکمل رنگ کابینت‌ها باشند.

جزیره‌ با رنگ مکمل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button