ساختارهای مختلف طراحی آشپزخانه

مثلث کار در آشپزخانه

سبک زندگی و ساختار کنونی منزل شما دو موضوع بسیار تأثیرگذار بر روی طراحی آشپزخانه و کابینت‌‌های آن است. آیا شما یک آشپز حرفه‌ای هستید؟ آیا منزل شما پر رفت و آمد است؟ آیا فضای پیشخوان آشپزخانه برایتان از اهمیت کافی برخواردار است؟ این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه، مواردی هستند که در نظر گرفتن آنها نقش زیادی در طراحی مطلوب آشپزخانه شما دارند.

نواحی اساسی در آشپزخانه

آشپزخانه دارای چهار ناحیه اساسی است: آماده‌سازی غذا، آشپزی، نظافت و ذخیره‌سازی. قبل از هرچیزی باید به این نکته پرداخت که این چهار ناحیه باید چگونه با یکدیگر هماهنگ شوند. در کنار توجه به نواحی کاربردی در آشپزخانه باید در نظر داشته باشید که شما از آشپزخانه منزل خود چه انتظاری دارید. آیا میخواهید که آشپزخانه فضایی برای غذا خوردن خانواده باشد؟ یا فضایی برای دور هم بودن در مهمانی‌ها و یا اینکه تنها یک فضای کاری باشد؟ شاید هم میخواهید که آشپزخانه تمام این کارکردها را در خود داشته باشد.

مثلث کار در آشپزخانه

مثلث کار که از سه خط فرضی بین نواحی اساسی کاری در آشپزخانه تشکیل می‌شود به کارآمدی و راحتی آشپزخانه بسیار کمک می‌کند. این سه ناحیه عبارتند از: یخچال، گاز و سینک. حالت بهینه طراحی زمانی است که محیط مثلث کار عددی بین  4/8 تا 6 متر باشد و سینک نقطه مرکزی این مثلث قرار بگیرد.

مثلث کار در آشپزخانه
مثلث کار در آشپزخانه

اشکال مختلف آشپزخانه

آشپزخانه U  شکل

یکی از شکل‌های متداول آشپزخانه است که کارایی زیادی دارد. در این شکل از آشپزخانه اجزای اصلی بر روی سه ضلع شکل U قرار می‌گیرد. آشپزخانه U شکل فضای کار زیادی را در اختیار آشپز قرار می‌دهد. برای ایجاد فضای بیشتر می‌توان برای یکی از سه ضلع آشپزخانه از جزیره استفاده کرد.

آشپزخانه U شکل
آشپزخانه U شکل

آشپزخانه L شکل

آشپزخانه L شکل از دو دیواره تشکیل می‌شود و با توجه به اینکه  در گوشه خانه قرار می‌گیرد از انعطاف‌پذیری بالایی هم برای خانه‌های بزرگ و هم خانه‌های کوچک برخوردار است. به طور معمول فضای زیادی از میزکار در این آشپزخانه مهیا است که آشپزی را راحت می‌کند.

آشپزخانه L شکل
آشپزخانه L شکل

آشپزخانه L شکل با جزیره

با داشتن یک جزیره در آشپزخانه L شکل فضا و انعطاف پذیری بیشتری به کاربری آشپزخانه اضافه می‌شود.

آشپزخانه L شکل با جزیره
آشپزخانه L شکل با جزیره

آشپزخانه G شکل

به نوعی شکل اصلاح شده آشپزخانه U شکل است که کاربری بالایی دارد.در شرایطی که امکان وجود جزیره مجزا وجود نداشته باشد ا داشتن حداقل یک دیوار کوتاه (اپن) در آشپزخانه  فضای کافی مهیا می‌شود.

آشپزخانه G شکل
آشپزخانه G شکل

آشپزخانه خطی

در این مدل از آشپزخانه که برای فضاهای کوچک مثل دفتر کار و … بسیار مناسب است همه اجزا بر روی یک دیوار نصب می‌شوند.

آشپزخانه خطی
آشپزخانه خطی

آشپزخانه کریدوری (راهرویی)

آشپزخانه‌ای که از هر دو طرف باز است و عرض راهروی آن حداقل 120 سانتی‌متر  می‌باشد. در این آشپزخانه همه اجزا در نزدیکی هم قرار می‌گیرند تا کاربری آن برای استفاده کننده راحت باشد اما به دلیل شکل راهرویی آن رفت و آمد زیادی از آن رخ می‌دهد.

آشپزخانه کریدوری
آشپزخانه کریدوری

4 thoughts on “ساختارهای مختلف طراحی آشپزخانه

  1. اصغر رحمانی میگوید:

    از اینکه بالاخره یه جایی رو پیدا کردم که مطالب کاربردی و مفید رو توضیح میده بسیار خوشحالم و ازتون تشکر میکنم،قبلا باید تو سایت های خارجی دنبال مطلب می گشتیم که انصافا سطح مطالب در همون حد و بروز می باشد،واقعا متشکرم امیدوارم همواره موفق باشی

  2. احمد تقوی میگوید:

    مقاله های سایتتون خیلی کاربردی و مفیدن
    با آرزوی موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button